زیست جهان و امکان یک علم ایدتیک در پدیدارشناسی هوسرل | ||
شناخت | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 2، بهمن 1398، صفحه 95-121 اصل مقاله (497.37 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا رمضانلو* 1؛ حسن فتح زاده2 | ||
1دانش آموخته دکتری فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
زیستجهان به زمین و بنیان پدیدارهای بالفعل اشاره میکند، پیش از آنکه این پدیدارها به ایدئالهای حاصل از انتزاع علمی تبدیل شوند. انتولوژی زیستجهان نیز که در پی فهم ماهیت زیستجهان یا فهم زیستجهان به مثابه یک آپریوری است، به دنبال بنیاد نهادن «علم کلی» مدنظر هوسرل است. هوسرل از طرفی زیستجهان را بنیانی برای چیزها میداند که در مقابل جهانِ به لحاظ علمی حقیقی قرار دارد، از طرف دیگر به نظر او علم ابژکتیو ریشه در زیستجهان دارد. زیستجهان در وحدتی انضمامی همهشمول بوده و شامل علم، تجربهی حملی-زبانی و تجربهی پیشاعلمی است. «علم کلی» مورد نظر هوسرل باید بتواند ویژگی ایدتیک جهان را دریابد؛ چنین علمی باید خصلت آپریوری جهان را به مثابه چیزی بپذیرد که از طریق کلیت امکانهای اساسی ساخته شده است و نه به مثابه چیزی که از طریق کثرت پدیدارهای تجربی ادراک شده است. انتولوژی زیستجهان معطوف به یک آپریوری است که معرف ساختار زیستجهان است، خصلت ایدتیک دارد و به سوی تحلیلهای ایدتیک گشوده است. همین ماهیتِ موضوع علم زیستجهان است که چنین علمی را هم ممکن و هم ضروری میکند. این علم ممکن است زیرا ساختهایی کلی بر زیستجهان حاکم هستند، و ضروری است زیرا علم زیستجهان معطوف به مسألهی بحران معنا است که یک پژوهش نو و رادیکال را طلب میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آپریوری؛ زیستجهان؛ علم کلی؛ تحلیل ایدتیک؛ تحویل استعلایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Life- World and Possibility of an eidetic Science in Husserl's Phenomenology | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra ramezanlu1؛ | ||
1phd. condidate in philosophy, azad university | ||
چکیده [English] | ||
Prior to transformation of actual phenomena to the ideals of scientific abstraction, the life-world points to the ground and foundation of them. The ontology of life-world that is seeking to grasp and understand essence of life-world as an a priori, aims at founding "universal science" that Husserl has in mind. On the one hand Husserl thinks of life-world as foundation for entities that is opposed to scientifically true world, and on the other hand he thinks that objective science has rooted in life-world. In its concrete uniqueness the life-world is universal and includes of science, predicative-linguistic and pre-scientific experience. Husserl's universal science should be able to grasp eidetic characteristic of world, such a science had to concede a priori characteristic of world as constructed through totality of essential possibilities not as perceived through empirical phenomena. Focus of ontology of life-world is on an a priori that defines structure of life-world, has eidetic characteristic and that is open toward eidetic analysis. This is essence of object of science of life-world that makes such a science possible and necessary. It is possible because universal structures rules the life-world and is necessary because focus of science of life-world is on crisis of meaning that demands a new and radical research | ||
کلیدواژهها [English] | ||
a priori, Life-world, univesal science, eidetic analysis, transcendental reduction | ||
مراجع | ||
رشیدیان، عبدالکریم، هوسرل در متن آثارش، تهران: نشر نی، 1391.
لیوتار، ژان فرانسوا، پدیدهشناسی، ترجمهی عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی، 1395.
هوسرل، ادموند ، تأملات دکارتی، ترجمهی عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی، 1392. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,725 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,509 |