مطالعه فرونشست دشت خرمدره با استفاده از تکنیک تداخلسنجی راداری و بررسی مخاطرات آن | ||
نشریه سنجش از دور و GIS ایران | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 3، فروردین 1397، صفحه 33-52 اصل مقاله (6.04 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نعیمه احمدی* 1؛ زهرا موسوی2؛ زهره معصومی3 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد ژئودزی، دانشکدهی فنی و مهندسی دانشگاه زنجان | ||
2استادیار گروه زمین- دانشکده علوم زمین - دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان | ||
3عضو پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان | ||
چکیده | ||
در این تحقیق، به منظور بررسی رخداد پدیده فرونشست زمین (تعیین نرخ، محدوده و تغییرات زمانی آن) در دشت خرمدره، از تکنیک تداخلسنجی راداری استفاده شد. به همین منظور، تصاویر ماهواره ENVISAT اخذ شده در بازه زمانی 2005-2003 ابتدا پردازش شده و سپس میدان جابجایی در منطقه با روش آنالیز سری زمانی، بر اساس پراکنشگرهای پایدار محاسبه شد. میدان جابجایی، بیانگر بیشینه تغییر شکل برابر با 35 میلیمتر بر سال، در راستای دور شدن از ماهواره را نشان میدهد. برای بررسی نرخ فرونشست در سالهای اخیر نیز، تصاویر Sentinel S1 اخذ شده در بازه زمانی 2017-2014 پردازش و میدان جابجایی در منطقه، با روش آنالیز سری زمانی خط مبنای کوتاه تعیین شد. نتایج حاصله، بیانگر بیشینه نرخ سرعت 49 میلیمتر برسال در راستای خط دید ماهواره در دشت خرمدره است. با فرض عدم وجود تغییرشکل مسطحاتی، بیشینه فرونشست رخداده 41 میلیمتر بر سال، در بازه زمانی 2003 تا 2005 و 69 میلیمتر بر سال در بازه زمانی 2017-2014 است. نتایج حاصل از پروفیل ترازیابی دقیق عبوری از دشت خرمدره نیز، بیانگر بیست سانتیمتر بر سال در طی دو اپک مشاهداتی 2005-1985 است. همچنین ایستگاه GPS ثابت خرمدره نیز، نشانگر افزایش نرخ فرونشست از 16 میلیمتر بر سال در بازه زمانی 2009-2006 به 36 میلیمتر بر سال در بازه زمانی 2013-2009 و افزایش آن به 51 میلیمتر بر سال، در بازه زمانی 2017-2013 است. نتایج حاصل از دادههای ژئودتیک (تداخلسنجی راداری، GPS و ترازیابی دقیق)، بیانگر افزایش نرخ فرونشست در این دشت است. در ادامه، نتایج به دست آمده از فرونشست با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی (GIS)، با لایههای کاربری اراضی و نیز چاههای منطقه مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج این بخش، نشاندهنده بالابودن تراکم کاربری اراضی کشاورزی و نیز چاههای بهرهبرداری در منطقه است. همچنین با استفاده از تحلیلهای مکانی، مخاطرات احتمالی فرونشست در منطقه مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج به دستآمده در این بخش نیز، بیانگر تأثیرپذیری قسمتی از مسیر خطوط راهآهن، راههای اصلی و بزرگراه از فرونشست است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Khoramdarreh Subsidence Estimation Using SAR Interferometry and Investigation its Risks | ||
نویسندگان [English] | ||
naeimeh ahmadi1؛ zahra mousavi2؛ zohreh mosoumi3 | ||
1Msc. Student in Geodesy, Faculty of engineering, University of Zanjan | ||
2Assistant Professor, Faculty of Earth Sciences, University of Advanced Studies in Basic Sciences, Zanjan, Iran | ||
3Center for Research in Climate Change and Global Warming (CRCC), University of Advanced Studies in Basic Sciences, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Subsidence is a downward motion of ground surface with small horizontal displacement vector. It may happen due to natural factors or human activities. In Iran, subsidence may occur because of the human activities and excessive extraction of groundwater resources. In this study, we applied Synthetic aperture Radar Interferometry (InSAR) to investigate the rate of subsidence. We estimated the rate of subsidence in Khoramdareh plain using Permanent Scattering (PS) for the duration time 2003-2005. The mean velocity map indicated that the subsidence is occurring with the rate of 35 mm/yr in direction of Satellite Line of Sight. Afterward, we used Geospatial Information System (GIS) to evaluate subsidence relation with agricultural lands and wells in the case study area. Also the risks of subsidence are investigated in the area using GIS abilities. The results show some parts of the railways, main roads and highways are affected by subsidence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Khoramdarreh plain-SAR interferometry (InSAR)- Geospatial Information System (GIS) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,033 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,030 |