اثربخشی آموزش خانواده با استفاده از «تئوری سیستمی بوئن» بر تمایزیافتگی و کارکرد خانوادههای دارای فرزند معتاد | ||
خانواده پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 2، آبان 1389 اصل مقاله (228.91 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه غفاری* 1؛ حسن رفیعی1؛ باقر ثنایی2 | ||
1دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی | ||
2دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی خانوادهدرمانی سیستمی بوئن بر افزایش تمایزیافتگی و بهبود کارکرد خانوادههای دارای فرزند معتاد انجام شده است. بر اساس مطالعات انجام شده افراد معتاد و خانوادههای آنها تمایزیافتگی پایینی دارند که این امر موجب بدکارکردی خانواده میشوداین مطالعه از نوع طرحهای آزمایشی با پیش-آزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل است. گروه نمونه این پژوهش که به طور داوطلبانه از میان مراجعین مجرد معتاد و اعضای خانوادههای آنها از 4 مرکز درمانی اعتیاد انتخاب شدند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (5 خانواده 4 نفره) و کنترل (5 خانواده 4 نفره) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته تحت خانواده-درمانی بر اساس تئوری سیستمی بوئن قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل فقط درمان متعارف بهزیستی/ وزارت بهداشت را دریافت میکردند. دادهها که بر اساس پرسشنامه تمایزیافتگی و ابزار سنجش خانواده بدست آمده بود، با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که خانوادهدرمانی سیستمی بوئن موجب افزایش تمایزیافتگی و بهبود کارکرد افراد معتاد و اعضای خانوادههای آنها میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
خانوادهدرمانی سیستمی بوئن؛ اعتیاد؛ تمایزیافتگی؛ کارکرد خانواده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,609 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,545 |