برازش مدل عوامل روانشناختی مؤثر بر مشارکت آموزش و پرورش در ورزش قهرمانی | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 14، دوره 16، شماره 2، 1403، صفحه 227-246 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2024.236983.1269 | ||
نویسندگان | ||
مهری ستاری1؛ حبیب محمد پوریقینی* 2؛ محمد رحیم نجف زاده3؛ فرخ لقا نجف زاده4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
3گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
4گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر برازش مدل عوامل روانشناختی موثر بر مشارکت آموزش و پرورش در ورزش قهرمانی بود. روشها: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان سازمان های ورزشی مانند کارمندان وزارت ورزش و جوانان، کارمندان کمیته ملی المپیک و کارمندان ادارات کل ورزش و جوانان شهر تهران بودند. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت آزمون مدل به روش هدفمند و در دسترس انتخاب و نظرخواهی گردید (380 نفر). از پرسشنامه محقق ساخته، شامل 68 سوال در 15 بعد استفاده شد. برای برازش مدل از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد عوامل روانشناختی فردی، تعامل با سازمانهای غیرورزشی، تعامل با سازمانهای ورزشی، عوامل اقتصادی و حامیان مالی، نیروی انسانی، ایمن سازی تجهیزات ورزشی جهت توسعه ورزش قهرمانی، اماکن ورزشی، عوامل مدیریتی، تدوین طرح درسهای اصولی، بکارگیری سیستمهای ارزشابی مناسب، نقش محوری حمایت خانواده، برگزاری رویدادهای ورزشی جهت قهرمان پروری، توجه به برنامههای فوق برنامه در مدارس، استفاده از رسانهها، نقش حمایتی معلم و مدیران مدارس برای گسترش ورزش قهرمانی بر مشارکت آموزش و پرورش در توسعه ورزش قهرمانی موثر هستند و مقدار GOF برای مدل این پژوهش 704/0 محاسبه شده که نشان از برازش کلی قوی و بسیار مناسب مدل دارد. نتیجه گیری: نتیجهگیری میشود برای توسعه ورزش قهرمانی، مشارکت آموزش و پرورش در توجه به منابع و مولفه های روانشناختی و تربیتی را گسترش و توسعه داد و همچنین برای عملکرد مطلوب این وزارتخانه لازم است منابع و زیرساختهای لازم در این سازمان فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان؛ آموزش و پرورش؛ مشارکت ورزشی؛ ورزش قهرمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Psychological Factors Influencing Participation in Education and Training in Championship Sports: A Model Fit | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehri Satari1؛ Habib Mohammad Pouryaghini2؛ Rahim Najafzadeh3؛ Farrokhlegha Najafzadeh4 | ||
1Phd. Student, Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. | ||
2Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. | ||
3Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. | ||
4Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: This study aimed to establish a model of psychological factors influencing participation in education and training in championship sports. Methods: The research utilized a descriptive-correlational approach. The study population consisted of employees from various sports organizations, including the Ministry of Sports and Youth, the National Olympic Committee, and the General Department of Sports and Youth in Tehran. A targeted sample of 380 individuals was selected for the study. A researcher-developed questionnaire with 68 questions across 15 dimensions was employed. The structural equation modeling method was used to analyze the data with PLS3 software. Results: The findings indicate that individual psychological factors, interactions with non-sports organizations, interactions with sports organizations, economic factors and financial supporters, human resources, safety of sports equipment for champion sports development, sports facilities, management factors, formulation of fundamental lesson plans, appropriate value-added systems, the central role of family support, holding sports events for champion nurturing, attention to extracurricular programs in schools, use of media, and the supportive role of teachers and school managers in expanding champion sports participation are effective in champion sports development. The goodness of fit (GOF) value for the model in this study is calculated at 704.0, indicating a strong and very appropriate overall fit of the model. Conclusion: It can be concluded that to develop champion sports, education should expand its participation in champion sports development by focusing on psychological and educational resources and components. To ensure the optimal performance of this ministry, it is necessary to provide the required resources and infrastructure within the organization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Students, Education and Training, Sports Participation, Championship Sports | ||
مراجع | ||
https://doi.org/10.22124/jsmd.2017.2447
https://dx.doi.org/10.22070/tlr.2021.10390.0
https://doi.org/10.22089/res.2019.6508.1557
https://doi.org/10.22059/jsm.2015.55358
https://doi.org/10.1080/16184740500188805
https://doi.org/10.4324/9781315753768
https://doi.org/10.46328/ijemst.2619
https://doi.org/10.53730/ijhs.v6ns1.5596
https://doi.org/10.15294/icophs.v3i1.2683
https://doi.org/10.2307/20650284
https://doi.org/10.1080/1750984x.2016.1180704
https://doi.org/10.1080/16184740600955087
https://doi.org/10.22059/jsm.2022.338288.2899
https://doi.org/10.1016/j.smr.2014.11.001
https://doi.org/10.1046/j.0022-4537.2003.00095.x
https://doi.org/10.1080/19406940.2014.925955
https://doi.org/10.1080/27690148.2022.2119091
https://doi.org/10.1080/02671520701809817
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |