تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه آموزشی شفقت محور در کلاس تربیتبدنی دانشآموزان دبیرستانی | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 12، دوره 16، شماره 1، 1403، صفحه 205-220 اصل مقاله (818.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2022.104896.2590 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه پالیزوان1؛ رخساره بادامی* 2؛ زهرا سرجویی3 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2استاد رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
3استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: یکی از اختلالات شایع که با ارزیابی منفی از ظاهر بدنی فرد تعریف میشود، نارضایتی از تصویر بدنی است. تصویر بدنی مثبت، که به عنوان یک روش کاربردی است؛ تلاش میکند افراد را به سمتی سوق دهد تا از بدنشان قدردانی کنند. براین اساس، هدف پژوهش حاضر تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه آموزشی شفقت محور در کلاس تربیتبدنی دانش آموزان دبیرستانی بود. روشها: بدین منظور دانشآموزان دختر متوسطه اول و دوم 12 تا 17 سال شهرکرد و 2 معلم تربیت بدنی در این پژوهش به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. روش این مطالعه، اقدام پژوهی و شیوه جمعآوری دادههای آن کیفی بود. برای این منظور روش جمع آوری دادهها به شیوه کیفی شامل یادداشتهای میدانی محقق از بحث گروهی متمرکز در درس با دانشآموزان، دفترچه گزارش روزانه دانشآموزان، سؤالات تأملی، مصاحبه نیمه ساختار یافته با معلم ورزش انجام شد. داده های جمع آوری شده با دقت پیاده سازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافته های پژوهش در 5 مقوله فراگیر (مدیریت دانش، خودآگاهی، ذهنآگاهی، احترام و همدلی) قرار دادهشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مدیریت دانش، خودآگاهی، ذهنآگاهی، احترام و همدلی نمونهایی مولفه های موثر برای مواجهه با نارضایتی از تصویر بدنی و پذیرش بی قید و شرط آن است. در کل سلامت روان دانشآموزان منجر به توسعه جامعه ایرانِ پایدار میگردد. پیشنهاد میشود مطابق با سایر رویکردها مولفههای مواجهه با نارضایتی از تصویر بدنی شناسایی و راهبردهای موثر تدوین نمود و آن را به معلمان آموزش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
شفقت محور؛ تصویر بدنی؛ دانش آموزان؛ اقدام پژوهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Compilation, Implementation, and Evaluation of the Compassion-Based Educational Program in Physical Education Class among High School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Palizvan1؛ Rokhsareh Badami2؛ Zahra Serjuei3 | ||
1Ph.D. student in Motor Behavior, Departmentof Physical Education and Sports Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. | ||
2Professor of Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Science, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. | ||
3Assistant Professor in Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Science, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Body image dissatisfaction is a common disorder in today's era, characterized by a negative evaluation of one's physical appearance. The goal of this study was to develop, implement, and evaluate a compassion-based educational program in physical education classes among Shahrekord high school students. Methods: Participants in this research included high school girls aged 12 to 17 in Shahrekord city, as well as 2 physical education teachers. The study utilized action research as the method, with qualitative data collection techniques. Data collection methods included researcher's field notes from focused group discussions with students, students' daily report books, reflection questions, and semi-structured interviews with sports teachers. The collected data were carefully analysed using qualitative content analysis. Results: The research findings were categorized into 5 comprehensive areas: knowledge management, self-awareness, mindfulness, respect, and empathy. Conclusion: The results indicated that knowledge management, self-awareness, mindfulness, respect, and empathy are effective components in addressing body image dissatisfaction and promoting unconditional self-acceptance. Overall, students' mental well-being contributes to the development of a stable Iranian society. It is recommended to identify components for addressing body image dissatisfaction, develop effective strategies, and provide training to teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Compassion-Based, Body Image, Students, Action Research | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 314 |