تأثیر رویکردهای آموزش قیودمحور و حس بازی بر جستجوی بینایی کودکان دختر 11-10 ساله: در قالب بازیهای بومی-محلی | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 10، دوره 16، شماره 1، 1403، صفحه 172-189 اصل مقاله (1021.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2022.227613.1126 | ||
نویسندگان | ||
مینا کشاورز1؛ حسن محمدزاده* 2 | ||
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در سالهای اخیر، علاقه قابلتوجهی به تکامل عمل تدریس تربیتبدنی از رویکرد سنتی معلممحور به رویکرد دانشآموزمحور وجود داشته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روشهای آموزش قیودمحور و حس بازی بر جستجوی بینایی کودکان دختر 11-10 ساله در قالب بازیهای بومی-محلی انجام شد. روشها: این پژوهش از نوع نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که بهصورت میدانی انجام شد. پنجاه و پنج دانشآموز دختر (10±11 سال) بهصورت تصادفی به دو گروه ترکیب رویکرد قیودمحور/ حس بازی و سنتی تقسیم شدند. آزمودنیها به مدت 12 هفته، هر هفته 3 جلسه یک ساعته مطابق رویکرد آموزشی گروه خود به تمرین پرداختند. از نرمافزار کاگلب برای ارزیابی جستجوی بینایی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس مرکب تفاوت معناداری را بین پیشآزمون و پسآزمون گروه ترکیبی نشان داد بهطوری که میتوان گفت احتمالاً 90% از تغییرات در جستجوی بینایی کودکان تحت تأثیر آموزش آنها بر اساس رویکرد ترکیبی بوده است. درحالیکه در گروه سنتی در متغیر مربوطه تأثیر معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: مهم است که معلمان یک مدرسه از دانشآموزان برای اجرای مؤثر رویکردهای ترکیبی در محیط مدرسه حمایت کنند. باید فرصتهایی فراهم شود تا به دانشآموزان اجازه داده شود که درک مفهومی خود را از آموزش قیودمحور و حس بازی مبتنی بر رویکرد غیرخطی توسعه دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد غیرخطی؛ ترکیب رویکردها؛ توجه؛ دانشآموزان؛ بازیهای سنتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Constraint-Led and Game Sense Education Approaches on Visual Search in Girls Aged 10-11 Years Old: A Study Using Naive-Local Games | ||
نویسندگان [English] | ||
Mina Keshavarz1؛ Hasan MohammadZadeh2 | ||
1MSc of Motor Behavior, Physical Education and Sport Science Faculty, University of Tabriz, Tabriz, Iran. | ||
2Professor, Department of Motor Behavior and sport management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: In recent years, there has been considerable interest in the evolution of physical education teaching from a traditional teacher-centered approach to a student-centered approach. The aim of this study was to investigate the effectiveness of Constraint-led and game sense approaches on visual search in girls aged 10-11 years old using native-local games. Methods This research was semi-experimental with a pre-test and post-test that was performed in the field. Fifty-five girl students (aged 10-11 years) were randomly divided into two groups: hybrid Constraint-led/game sense and traditional. Subjects practiced for 12 weeks, 3 sessions per week, and 1 hour per session according to the educational approach of their group. Caglab software was used to evaluate visual search. Results: The results of Mixed ANOVA showed a significant difference between the pre-test and post-test of the hybrid group. It can be said that 90% of the changes in children's visual search were influenced by their education based on the hybrid approach. While in traditional education, no significant effect was observed in the relevant variable. Conclusion: It is important for schools' teachers to support students in effectively implementing hybrid approaches in the school environment. Opportunities should be provided to enable students to develop their conceptual understanding of constraint-led and game sense teaching based on a nonlinear approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nonlinear Approach, Hybrid Approaches, Attention, Students, Traditional Games | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 753 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 258 |