اثربخشی تمرینات ذهن آگاهی بر نظریه ذهن در دختران شطرنج باز نوجوان | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 11، دوره 16، شماره 1، 1403، صفحه 190-204 اصل مقاله (953.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2022.227058.1114 | ||
نویسندگان | ||
مهدی اصغری1؛ رقیه کیانی* 2؛ مهسا قهرمانی3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف کلی این تحقیق، تعیین اثربخشی تمرینات ذهنآگاهی بر نظریه ذهن در دختران شطرنجباز نوجوان بود. روشها: روش پژوهش، از نوع نیمهتجربی بود که به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید. بدین منظور، تعداد 30 نفر از دختران شطرنجباز رده سنی نوجوان استان آذربایجانشرقی به صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان پس از تکمیل پرسشنامه نظریه ذهن هپی (1994)، به صورت تصادفی، به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقهای، تحت تمرینات ذهنآگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل، در هیچ فعالیت آموزشی شرکت ننمود. پس از اتمام جلسات تمرینی، هر دو گروه پرسشنامه نظریه ذهن هپی (1994) را دوباره تکمیل کردند. برای مقایسه دو گروه، از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح 05/0p< استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تمرینات ذهنآگاهی بر نظریه ذهن در دختران شطرنجباز نوجوان، تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، احتمالا، میتوان از آموزش ذهنآگاهی در بهبود نظریه ذهن و به تبع آن، قدرت شناختی شطرنجبازان، بهره جست. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی؛ نظریه ذهن؛ دختران شطرنج باز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Mindfulness Exercises on Theory of Mind in Adolescent Female Chess Players | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Asghari1؛ Roghayeh Kiyani2؛ Mahsa Ghahramani3 | ||
1MSc of Clinical Psychology, Tabriz branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran. | ||
3MSc of Sport psychology, Tabriz branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: This study aimed to assess the impact of mindfulness exercises on theory of mind in adolescent female chess players. Methods: A quasi-experimental research design was used, with pre-test and post-test measurements. Thirty female chess players from East Azarbaijan province were selected using convenience sampling. Participants completed the Happe Mind Theory Questionnaire (1994) and were randomly assigned to either an experimental group, which underwent 8 sessions of 45-minute mindfulness exercises, or a control group, which did not participate in any educational activities. Both groups completed the Happe Mind Theory Questionnaire (1994) again after the training sessions, and analysis of covariance was used to compare the groups at a significance level of p<0.05. Results: The results indicated that mindfulness exercises had a positive and significant effect on theory of mind in adolescent female chess players. Conclusion: This study suggests that mindfulness training can enhance theory of mind and cognitive abilities in chess players. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness, Theory of Mind, Female Chess Players | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 304 |