پیشبینی انگیزش شرکت در ورزش دانشآموزان دختر بر اساس ارتباط چند بعدی خود با بدن | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 1، 1403، صفحه 57-74 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2022.223180.1045 | ||
نویسندگان | ||
مریم عبدالشاهی* 1؛ ثریا فرهمند2؛ فاطمه میر3 | ||
1گروه رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
2گروه رفتار حرکتی.دانشکده علوم ورزشی. دانشگاه الزهرا. تهران. ایران | ||
3گروه رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این تحقیق، پیشبینی انگیزش شرکت در ورزش دانشآموزان دختر بر اساس ارتباط چند بعدی خود با بدن بود. روشها: جامعه آماری دانشآموزان دختر شهرستان قرچک با دامنه سنی (18-16سال) و نمونه آماری شامل 350 نفر از دانشآموزان دختر با میانگین سنی (72/0± 88/16سال) به روش تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامهی ارتباط چند بعدی خود با بدن و انگیزش شرکت در فعالیتهای ورزشی استفاده شد. نتایج: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیر ارتباط چند بعدی خود با بدن و انگیزش مشارکت ورزشی در دانشآموزان دختر رابطه مثبت معناداری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که از 10 مؤلفه ارتباط خود با بدن ، در مدل اول فقط مؤلفهی رضایت بدنی 15 درصد و در مدل دوم مؤلفههای رضایت بدنی 7/13 درصد و گرایش به تناسب 5/22 درصد از واریانس متغیر ملاک را بطور مثبت و معنادار تبیین میکنند. نتیجهگیری: یافته های حاضر به مربیان ورزشی و معلمان تربیت بدنی شهرستان قرچک پیشنهاد میکند که احتمالا باید بر اهمیت رشد و بهبود ارتباطات چند بعدی خود با بدن دانشآموزان تأکید داشته باشند. همچنین در کلاس درس تربیت بدنی، توسعه خود تنظیمی صورت گرفته و اهداف برای افزایش انگیزه شرکت در فعالیتهای ورزشی بیشتر دانشآموزان، جهت داده شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد خودتنظیمی بدن؛ انگیزه ی مشارکت در ورزش؛ دانش آموزان دختر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting the Sports Participation Motivation of Female Students Based on Multidimensional Body-Self Relations | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Abdoshahi1؛ Soraya Farahmand2؛ Fatemeh Mir3 | ||
1Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
2Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Science, Alzahra .tehran.iran | ||
3Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The aim of this study was to predict the participation motivation of female students in sports based on dimensions of body-self relations. Methods: The statistical sample included 350 female students in Qarchak city, aged 16-18 years, with a mean age of 16.88 ± 0.72 years, selected randomly. Questionnaires on Multidimensional Body-Self Relations and participation motivation in sports activities were utilized. Results: Pearson correlation tests indicated a significant positive relationship between body-self relations and participation motivation in sports among female students. Multivariate regression analysis revealed that out of the 10 components of body-self relations dimensions, the first model showed that only physical satisfaction explained 15% of the variance in the criterion variable. In the second model, physical satisfaction (13.7%) and tendency to fit (22.5%) significantly explained the variance of the criterion variable. Conclusion: Based on the findings, sports coaches and physical education teachers are recommended to emphasize the importance of enhancing body-self relations dimensions among students. By developing body-self relations in physical education classes and setting goals to increase motivation, students may be more inclined to participate in higher-level sports activities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sports Participation Motivation, Student, Female, Body-Self Relations | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278 |