تأثیر روش آموزش خطی و بازی برای درک بر تبحر حرکتی و شایستگی حرکتی ادراکشده در فوتسال | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 13، دوره 16، شماره 1، 1403، صفحه 221-234 اصل مقاله (836.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2022.222973.1043 | ||
نویسندگان | ||
مریم داودی1؛ رسول یاعلی* 2؛ فرهاد قدیری2؛ عباس بهرام3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | ||
3استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: یافتن بهترین شیوه آموزشی مسئلهای است که امروزه توجه محققین علوم رفتاری را به خود جلب کرده است. در راستای این بحث هدف این مطالعه بررسی تأثیر تأثیر روش آموزش خطی و TGFU بر تبحر حرکتی و شایستگی حرکتی ادراکشده کودکان در بازی های فوتسال بود. روشها: جامعه آماری این مطالعه همه کودکان 9-12 سال شهر اهواز بودند (میانگین سن= 7/10 و انحراف استاندارد=41/1). شرکت کنندگان شامل 40 پسر بودند که به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. آنها به مدت دو ماه (16 جلسه یک و نیم ساعته) تمرینات فوتسال را در گروههای خطی (20 نفر) و TGFU (20 نفر) انجام دادند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامههای انگیزش درونی برای ارزیابی شایستگی حرکتی ادراکشده و آزمون برونینکس اوزرتسکی برای ارزیابی تبحر حرکتی بودند. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد تبحر حرکتی (تی (1،38) = 52 /3-، پی= 00/0) و شایستگی حرکتی ادراکشده (تی (1،38) = 44 /2-، پی= 02/0) گروه آموزش برای درک بهطور معنیداری بیشتر از گروه خطی هست. نتیجه گیری: این مطالعه مؤثر بودن روش آموزش مرتبط با بازی نسبت به روش خطی را نمایان کرده است که میتواند در مدارس و مهدکودکها کاربرد داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تبحر حرکتی؛ شایستگی حرکتی ادراکشده؛ آموزش بازی برای درک؛ روش خطی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Linearity and Teaching Games for Understanding (TGFU) on Motor Proficiency and Perceived Motor Competence in Futsal | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Davoodi1؛ Rasoul Yaali2؛ Farhad Ghadiri2؛ Abbas Bahram3 | ||
1PhD student ,Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor. Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran. | ||
3Professor. Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Finding the best teaching method is a current issue of interest to behavioural scientists. This study aims to investigate the effect of teaching games for understanding (TGFU) and linearity on motor proficiency and perceived motor competence in futsal games. Methods: The study's population included children aged 9-12 years in Ahvaz (Mean age = 10.7, SD = 1.41). Two groups of subjects (20 participants in each group) engaged in futsal skill training using Teaching Games for Understanding (TGFU) and linear methods. Perceived motor competence was evaluated using the Intrinsic Motivation Questionnaire, and actual motor competence was assessed with the Bruininks-Oseretsky test. The training sessions lasted for two months, with 16 sessions, each lasting one and a half hours. Data were analyzed using an independent t-test in SPSS version 20 statistical software. Results: The results of an independent t-test revealed significant differences in motor proficiency (t(1.38) = -3.52, p = 0.00) and perceived motor competence (t (1.38) = -2.44, p = 0.02) between the TGFU and linear groups, with TGFU showing higher effectiveness. Conclusion: The study's findings demonstrate the effectiveness of teaching games for understanding (TGFU) methods over linear methods, which can be implemented in schools and kindergartens. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Motor Proficiency, Perceived Motor Competence, TGFU, Linear Method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,288 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235 |